Sony Ericssons marknadsandel ökar men Nokia är fortsatt störst.
Med 24 miljoner sålda mobiler har Sony Ericssons världsmarknadsandel ökat till nio procent. Andelen var bara 6,6 procent för andra kvartalet förra året.
Siffrorna kommer från analysföretaget Gartner som också meddelar att försäljningen av mobiltelefoner världen över ökade med 17 procent. Det innebär att det såldes nästa 271 miljoner mobiltelefoner.
Även utvecklingen är störst i de så kallade tillväxtmarknanderna i Afrika, Latinamreirka och Asien så har också de mogna marknaderna, Västeuropa och Nordamerika, tagit fart igen.
Men även Nokias marknadsandel har ökat. Den stora förloraren är Motorola som tappar andelar och med nöd och näppe håller sig kvar som tvåa; en hårsmån före Samsung.
Sony Ericsson är därmed bara fjärde största tillverkare i världen.
DN: Sony Ericsson-mobiler allt populärare
Andra bloggar om:
mobiltelefoner, Nokia Sony Ericsson, Samsung, Motorola.
Comments are closed.